Na program partnerki stawia coraz więcej właścicieli witryn internetowych. W jego ramach zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorcy podejmują decyzję o umieszczeniu na własnej stronie informacji o charakterze reklamowym, które odnoszą się do organizatora programu.
O tym, jak wielkie korzyści można odnieść z programu partnerskiego, najlepiej świadczy to, że coraz więcej firm decyduje się na stworzenie programów lojalnościowych. Na udział w nich decydują się te osoby, które świadome są tego, jak dużo można zarobić na promowaniu swojego reklamodawcy.
Program partnerski: co to?
Jest to jedno z narzędzi marketingu internetowego. Zarządza nim sklep internetowy. Polega na proponowaniu współpracy zarówno osobom fizycznym, jak i firmom, które dysponują własną stroną www. Po przystąpieniu do programu partner otrzymuje szereg materiałów o charakterze reklamowym. Zgodnie z zasadami współpracy należy umieścić je na swojej stronie.
Jak wygląda wynagrodzenie za taką współpracę? Najczęściej jest to prowizja od transakcji, które zostały zawarte dzięki witrynie osoby będącej partnerem. Wszystko nadzoruje specjalny skrypt mający postać bazy danych. Jest on połączony z danymi, które dotyczą zamówień. W zdecydowanej większości przypadków programy partnerskie tworzą sklepy, które w swojej ofercie posiadają produkty objęte wysoką marżą. W związku z tym na ogół znaleźć je można w branży jubilerskiej, perfumiarskiej, a także tej odnoszącej się do sprzętu sportowego. Lokuje się je wszędzie tam, gdzie można zareklamować tak drogie produkty.
Niewątpliwym plusem programu partnerskiego jest to, że korzyści odnoszą obie strony: firma organizująca program, jak i jej partner, który zdecydował się na współpracę. Zobaczmy, co dokładnie można zyskać z programu partnerskiego.Właściciel strony udostępniającej reklamę otrzymuje przede wszystkim prowizję, która wypłacana jest za rozmaite czynności mające związek z udostępnianiem treści o charakterze reklamowym. Partnera można określić mianem dystrybutora, który odsyłamy klientów na stronę sklepu internetowego. W związku z tym koncentruje się on przede wszystkim na generowaniu sprzedaży, co odbywa się przez udostępnianie informacji dotyczących polecanego produktów. Odbywa się to za pomocą materiałów promocyjnych, które zostały dostarczone przez organizatora.
Biorąc pod uwagę prowizję, możemy wyróżnić następujące rodzaje programów partnerskich:
- PPL – Pay per lead – wynagrodzenie wypłacane jest za nakłonienie Internauty do określonego działania, na przykład za rejestrację w serwisie;
- PPC – Pay per click – prowizja wypłacana jest za naprowadzenie Internauty na stronę internetową organizatora bądź kliknięcie w zamieszczony na stronie baner/link;
- PPS – Pay per sale – prowizja wypłacana jest za nakłonienie Internautów do zrobienia zakupów
.Organizator programu partnerskiego ma możliwość przede wszystkim zwiększyć osiągane przychody. Dodatkowo nie dochodzi do znacznego zwiększenia kosztów związanych z promocją produktów. W wielu wypadkach koszty ponosi bowiem partner, który rozlicza się z organizatorem za podstawie efektów, które udało się osiągnąć.