Porównywarki cen są na polskim rynku internetowym już od ponad dekady, chociaż prawdziwy boom na ich usługi to okres dopiero ostatnich kilkunastu miesięcy. Stały się tak popularne, że niemal każdy internauta albo zaczyna wyszukiwanie produktów od skorzystania z nich, albo w trakcie poszukiwań się nimi posiłkuje. Przyjrzyjmy się bliżej porównywarkom cen.
Zasada działania porównywarek cen
Bardzo istotną cechą wszystkich porównywa rek jest ich prostota działania. Można je porównać z wyszukiwarkami internetowymi z tą różnicą, że szukają one tylko konkretnych produktów i tylko w ofertach ich sprzedaży. Zazwyczaj przeszukują katalogi sklepów internetowych. Po wyszukaniu konkretnego produktu pokazuje się lista wszystkich dostępnych opcji zakupu. Można je ułożyć według ceny i wybrać najtańszą ofertę. Można sprawdzić reputację sklepu i wybrać najbardziej renomowanego oferenta. Można też sprawdzić, czy w naszym ulubionym sklepie ten produkt jest dostępny. Potem wystarczy tylko kliknąć na link i dokonać zakupu. Ważnym elementem porównywarek są mechanizmy komentarzy i wystawiania ocen tak samym produktom, jak i klepom, w których dokonano zakupu.
Główne zalety porównywarek
W zdecydowanej większości w Internecie kupujemy produkty przemysłowe, które na pewno nie są unikalne. Dlatego jedynym realnym kryterium porównywania produktów w różnych sklepach jest cena. Porównywarki pozwalają nam w wygodny sposób ustawiać nasze wyniki wyszukiwania od najtańszych, dzięki czemu od razu wiemy, z której oferty najlepiej jest skorzystać. Porównywaraki na początku zostały stworzone przede wszystkim po to, by klient nie kupował drożej tylko dlatego, że przegapił lepszą ofertę w innym sklepie.
Druga kwestia to gigantyczna oszczędność czasu. Przed epoką wyszukiwarek zakup produktu oznaczał konieczność odwiedzenia szeregu sklepów, sprawdzenia, czy dany produktów jest w nich w ogóle obecny, a potem dopiero porównania różnych ofert.
Bardzo dużą zaletą porównywa rek jest system komentarzy i prosty ocen. Jeśli większość sklepów ma po 4,5 gwiazdki na 5 możliwych, a jakiś ma 2,5 gwiazdki, z miejsca można dojść do wniosku, że nie jest to specjalnie godny zaufania sklep. Z opinii można dowiedzieć się także o innych mniejszych i większych grzechach danego sprzedawcy lub o jego nie najlepszych praktykach.
Wartym docenienia dodatkiem jest również możliwość wliczenia kosztów dostawy w ogólny koszt transakcji. W ten sposób można się uchronić przed sytuacją, w której pozornie tani produkt okazuje się całkiem drogi tylko dlatego, że koszt wysyłki ustalono na zupełnie nieadekwatnym do realiów rynkowych poziomie.