Coraz więcej osób robi zakupy przez internet. Jest to rozwiązanie bardzo wygodne, do tego bardzo często przez internet można kupić wiele rzeczy o wiele taniej.Zdecydowana większość Polaków (aż 75 procent) robi zakupy w sklepach internetowych dlatego, że mają one bardziej atrakcyjne ceny niż sklepy stacjonarne.
Z badania „E-commerce w Polsce 2016 jasno wynika, że równie często jak korzystamy z Facebooka porównujemy ceny produktów w poszczególnych sklepach.
Jak kupujemy przez internet?
Zdecydowanie liczba transakcji dokonywanych przez internet z roku na rok zwiększa się. Z przeprowadzonego badania wynika, że zakupy w sklepach internetowych co najmniej raz w miesiącu robi 57 procent ankietowanych, z tego każdego dnia w sieci kupuje 4 procent respondentów, a co tydzień kupuje 27 procent. Tak wnika z opracowanego przez firmę PwC raportu Total Retail 2017. Przeprowadzone badanie jasno dowodzi, że w sprzedaży online jest coraz większy udział urządzeń mobilnych – coraz więcej transakcji klienci dokonują korzystając ze smartfonów albo tabletów.
Respondenci wskazali też sklepy, w których najczęściej dokonują zakupów. Są to (za autorami badania E-commerce w Polsce):Allegro, OLX, Zalando, Amazon, e-Bay. Jeżeli chodzi o serwisy zagraniczne, to najchętniej kupujemy na Amazonie, e-Bayu i Aliexpressie. Spośród ankietowanych72 procent przez internet kupowało odzież, akcesoria i dodatki. 68 procent zadeklarowało, że kupowało w sieci filmy, płyty, książki, 56 kupiło przez internet tablety, smartfony oraz akcesoria GSM. 55 procent ankietowanych kupowało przez internet sprzęt AGD lub RTV, a 54 procent bilety do kina lub teatru. Perfumy i kosmetyki w sklepach internetowych kupiło 51 procent ankietowanych, 49 procent kupiło obuwie, a sprzęt komputerowy tylko 48 procent respondentów. Najrzadziej przez internet kupujemy produkty spożywcze, materiały budowlane, artykuły kolekcjonerskie oraz polisy ubezpieczeniowe.
Kupujemy w sieci – jak zaoszczędzić?
Na pewno, gdy szukamy możliwości zrobienia tańszych zakupów przez internet, warto skorzystać ze stron, na których w jednym miejscu zostały zebrane pochodzące z różnych sklepów stacjonarnych i portali internetowych oferty promocyjne. Bardzo często oferty są na nich zamieszczane przez samych internautów. Konsumenci, którzy są wierni jednej sieci sklepów, mogą skorzystać z jej strony www, aby zrobić zakupy online albo zwrócić uwagę na jej aplikację mobilną – niestety, nie wszystkie sieci mogą ją mieć.
Bardzo często okazuje się, że ceny bardzo mocno różnią się na te same produkty, które oferowane są w sklepie stacjonarnym od tych dla klientów, którzy robią zakupy online. Z takimi praktykami spotkamy się między innymi w sklepach: Komputronik, H&M, Matras, Empik. MediaExpert oraz w niektórych sklepach, które należą do grupy Inditex.
Przykładowo Empik w swoich stacjonarnych salonach oferuje klientom książki w cenie, która została nadrukowana na okładce; kupując ją online możemy zapłacić za nią na przykład 15 procent mniej. Korzystając z porównywarek cen, możemy zrobić przez internet tańsze zakupy.